• Rioolbuizen voor het stadhuis.

    Piet Jonker

Rioolbuizen op de Kaasmarkt

PURMEREND De groei van Purmerend betekende meer auto's in de binnenstad. Begin zeventiger jaren tuften automobilisten nog vrolijk door het centrum en als eerste maatregel was het Padjedijk al eenrichtingsverkeer gemaakt. Het Slotplein was een geliefde plek om te parkeren, maar toen automobilisten wegens plaatsgebrek eigenhandig de hekken rond het te slopen café Willem Eggert steeds verder verplaatsten, besloot de gemeente daar een (eerste) parkeerautomaat te plaatsen. Op de Kaasmarkt werden als proef 28 parkeermeters geplaatst, maar dat stuitte op veel verzet van winkeliers.

Piet Jonker

Er gingen steeds meer stemmen op om de meters op de Kaasmarkt weer te verwijderen en volgens het verkeersteam was het nodig omdat 'veel voetgangers moeilijkheden ondervonden van autoverkeer'. Enkele raadsleden stelden: 'Na het slopen van de binnenstad (WECC) is de enige aantrekkelijkheid die nog aanwezig is, het toegankelijk zijn van de binnenstad met de auto.' Een voorstel om een aantal parkeermeters te verplaatsen naar de Peperstraat zorgde voor nog meer discussie. Raadslid Th. Coesel (D66) vroeg om 'zoveel mogelijkheid voor vrijheid van voetgangers', wethouder Nijenhuis stelde voor het rondje rijden rond de kerk te verbieden en mevrouw De Wit van Oud Purmerend wilde een autovrije Kaasmarkt met terrasjes. Leiploldt (PAK - PvdA, PSP en PPR) was voor een geheel autovrije binnenstad. Een voorstel van raadslid Kubbinga (CCP) voor een deel parkeren en 'een hoekje voor culturele doeleinden' haalde het niet en ook het idee om de Koemarkt 'te vlakken' ging de prullenbak in. PROTEST Directeur gemeentewerken Noordam liet weten 10.000 gulden beschikbaar te hebben voor aankleding van een autovrij plein. Dat betekende rioolbuizen als plantenbakken, die lagen nog op de gemeentewerf, vlaggenstokken waren nog wel in het stadhuis te vinden en een bankje stond ook nog wel ergens. Het meeste geld was voor arbeidsloon en de tijdelijke muziektent moest dan wel verdwijnen. De geel geschilderde rioolbuizen werden geplaatst en de toegang tot het middenplein afgezet met betonnen paaltjes. Boze winkeliers hingen pamfletten in de etalages met het opschrift: 'Laat ons niet verder creperen…nu maar op de Kaasmarkt parkeren.' Op de rioolbuizen geplakte pamfletten werden verwijderd, terwijl de politie toekeek onder het motto: 'plakken is verboden, dus kan je moeilijk afkrabben bekeuren.' SHOVEL Er werd nagedacht om de buizen te vervangen door bielzen plantenbakken met coniferen, maar zover is het niet gekomen, want markthandelaren verwijderden al snel een aantal paaltjes en winkeliers kwamen in de nacht van zaterdag 11 op zondag 12 januari 1975 in actie. Met een grote shovel werden de rioolbuizen voor de deur van het stadhuis geschoven. Paniek alom en burgemeester en wethouders kwamen ter plaatse. Wethouder Nijenhuis vroeg de winkeliers de buizen af te voeren naar het Hollandiaterrein, want anders kon maandagochtend niemand het stadhuis in. De winkeliers zagen daar geen brood in en weigerden. De discussie over de toekomst van de binnenstad ging (nog jaren) verder.